Vargmotståndet kommer från samhällstoppens jägare

2008-10-18 |

Samhällseliten utnyttjar landsbygdsbefolkningen för att skapa opinion mot vargen och därmed kunna driva sina egna jaktintressen. Vi som bor på landsbygden är inga okunniga skräckslagna fånar som är rädda för vargen.

"För mig är vargen en av de större och svårare frågorna jag har sysslat med." Skriver PM Nilsson som ändå varit politisk redaktör på Expressen.

Själv påstår jag att det är en mycket enkel fråga, just så enkel som PM Nilsson menar att den är endast för människor i Stockholms innerstad. Den tillhör vår naturliga fauna och har en viktig roll i ekosystemet.
Jag tror att han inte kan se frågan på det självklara viset eftersom han också ägnar sig åt jakt. Ett fritidsintresse som han alltså delar, inte bara med kungen, utan med många andra i samhällstoppen. Jordbruksministern, rovdjursutredaren, många riksdagsledamöter, kommunalråd och landshövdingar liksom anställda på Naturvårdsverket och länsstyrelser och inte minst näringslivets toppar. Tidigare ordförande i Svenska Jägareförbundet, som för övrigt åtnjuter "Carl XVI Gustafs beskydd", har haft positionen som partisekreterare hos Socialdemokraterna eller varit landets Överbefälhavare.

Denna samhällselit, till största delen bosatt i storstadsområden, skulle knappast med framgång kunnat hävda att vi inte ska ha en livskraftig vargstam i Sverige med motiveringen att vargen stör deras hobbyutövande. Därför använder man sig av "nyttiga idioter" för att ge frågan en prägel av folklighet. Dessa kan vara jägare bosatta på landsbygden som poserar i kvällspressen med bössan i hand och berättar om sin skräck för vargen eller andra okunniga människor som övertygats om att deras livskvalitet blivit förstörd. För visst finns dessa människor, många till och med , men ändå är de överallt en minoritet. Om inte politiker och andra av egenintresse "tagit människors oro på allvar" skulle diskussionen kring deras problem ha hållits på en rimlig nivå.

Att detta gjorts till en konflikt, stad kontra landsbygd, beror på att någon grupp vinner på det och det är inte landsbygdsbefolkningen. De flesta av oss som bor i rovdjursområden är trötta på att ha självutnämnda talesmän som får oss att framstå som okunniga skräckslagna fånar.

Objektivt sett är skadorna som vargen orsakar för människorna små. De av jägarkåren omhuldade djuren älg och vildsvin orsakar oändligt mycket större skador, både mänskligt och ekonomiskt.

Jag hoppas att de av Jägareförbundet ditplacerade grodor som hoppat ur kungens mun kommer uppmärksamma den hitills ointresserade allmänheten på det faktum att en liten grupp människor vill styra och ställa med den svenska faunan efter eget behag. De flesta svenskar tycker liksom jag att jakt är en fullt legitim sysselsättning men det är få som tycker att det är rimligt att mindre än tre procent av befolkningen ska få förvandla vår natur till en köttbod.

Ylva Lindberg