Länsstyrelsen i Gävleborg och den oantastliga löshundsjakten är en katastrof för vargstammen

2007-11-14 |

Länsstyrelsen i Gävleborg tillstyrker jakt på två vargar i Voxnareviret med motiveringen att ett antal lösspringande jakthundar har angripits. En av vargarna som skall skjutas kommer att vara en förälder till ett antal årsvalpar.

Den förhärligade och oantastliga löshundsjakten och Länsstyrelsen okritiska och oförbehållsamma tillmötesgående av Jägarkårens ansökan om vargjakt är därmed ett reellt hot mot vår fredade och hotade vargstam.

Länsstyrelsen har på mindre än två år tillstyrkt tre vargjaktansökningar med samma motivering och gör dem till den i särklass mest vargfientliga av alla Länsstyrelser. Man har heller inga etiska betänkligheter av att skjuta bort en föräldervarg till halvårsgamla valpar, vars öde man uppenbarligen inte bekymrar sig om.

Vi kan omöjligen ha en vargförvaltning som bygger på generösa skyddsjaktbeslut så snart vargar angriper lösdrivande jakthundar. Det har vår vargstam inte råd med. Det måste till en förändring av löshundsjakten och jägarna måste ta ett ökat egenansvar och ett incitament för detta är att myndigheterna kräver att förebyggande åtgärder vidtas. Till exempel genom skadeersättningsbaserad obligatorisk användning av pinglor på jakthundarna som minskar risken för vargangrepp.

Anders Ekholm
Svenska Rovdjursföreningen region Gävleborg