Ett ålderdomligt synsätt på naturen

2007-06-28 |

Vestmanlands Läns Tidning 2007-06-28. Svar på Anders Ljungs insändare ”Rovdjursföreningen – ett sekteristiskt särintresse”, (VLT 21/6).

Anders Ljung menar att vi måste välja, antingen rovdjur eller människor och tamdjur. Sveriges riksdag menar i beslutet från 2001 att vi kan samexistera som vi faktiskt alltid gjort.

Svenska Rovdjursföreningen stöder detta riksdagsbeslut om livskraftiga rovdjursstammar. Detta innebär enligt Anders Ljung att vi företräder ett ”extremistiskt särintresse” och stöder sig på jägarnas hemsnickrade opinionsundersökningar. I stället för att bemöta vad jag skrivit, gör han falska påståenden om vad jag tycker och tror och angriper mig för detta.

Men Anders Ljung är chefredaktör och vet hur man gör när argumenten sviker. Personangrepp är lösningen när det är svårt att tala i eget intresse för en dålig sak.
Jägarnas Riksförbundföreträder ett ålderdomligt synsätt på naturen ochanser att noll rovdjur är lagom många, särskilt i Sverige. Detta är i sanning att företräda ett ”extremistiskt särintresse” som är svårt att hitta motsvarighet till i resten av världen. Lyckligtvis utgör de endast omkring 10 procent av en krympande jägarkår.

Olov Trostén,
regionsombud, Svenska Rovdjursföreningen