Att ha tamdjur innebär risker

2007-02-10 |

Svar till Anne-Christine Engdahl 7 februari

Att se sina får rivna av rovdjur gör ont. Precis som det gör att se sin katt köras över av bil, se sin jakthund vådaskjutas, se sin häst slidskadad av vandal eller sin ko plågad av bilutslängd plast. Mina höns togs av räv, grävling och duvhök.

Självklart blev jag ledsen, men det föll mig aldrig in, att de borde dödas. Rovdjur följer sin instinkt och kan inte skilja mellan tama och vilda djur.

Det var mitt ansvar att förbättra mitt undermåliga stängsel så att mina djur inte kunde ta sig ut och inga rovdjur in. På så vis hade jag mångfald i skogen utanför vår lilla gård. Och kunde behålla våra fina dvärghöns.

Djurvänner tycker om sina djur och ordnar deras säkerhet så att de kan få ett så bra liv som möjligt. Jag och många människor med mig tycker också om de vilda djuren i skogen.

Vi människor kan inte skapa hundraprocentig säkerhet, varken för oss själva eller för våra djur. Men vi kan minimera riskerna med rovdjursavvisande stängsel. Vid några tillfällen har rovdjur tydligen lärt sig att ta sig igenom, kanske på grund av att en miss gjorts i underhållet. Men faktum är att dessa stängsel plus andra skyddsåtgärder kan skapa ett gott skydd för våra tamdjur - vinsten är att vi får en rik natur med många olika djurarter, både rov- och bytesdjur. Så har också svenska folket uttryckt, att man vill ha det, både i undersökningar och i riksdagen (2001).

Stig Engdahl har sagt, att han inte ville resa rovdjursavvisande elstängsel för att det vore att acceptera vargen. Han erbjöds hjälp av Rovdjursföreningen att resa detta, betalt av länsstyrelsen, men vägrade ta emot denna. I stället reste han detta långa staket runt huset för 25 000 kr, men förstärkte inte fårstängslet.

Allt fler reser sådana elstängsel i dag för att skydda sina djur. I de allra flesta fall fungerar dessa väl, men kräver underhåll. Hade Engdahl rest ett sådant, hade han i dag kunnat ha kvar sina djur. Dessa stängsel är bra också mot jakthundar, som enligt den undersökning "Lammproducenterna" låtit göra, tycks stå för fler tamdjursattacker än rovdjur. Man kräver nolltolerans även mot jakthundar, som "dödar och skadar våra djur".

Rovdjur kan innebära oro för tamdjursägare, extra arbete och utgifter, som inte alltid täcks av länsstyrelsen. Plus att kanske tvingas se egna djur rivna. Men som jag påpekade ovan - att ha tamdjur innebär risker. Därför måste samhället på alla tänkbara vis stödja och hjälpa tamdjursägare med förebyggande åtgärder och med generösa ersättningar, om olyckan är framme.

Kristian Bernstone
Medlem i Svenska Rovdjursföreningen