Vill ha åteljakt för att decimera björnstammen i Norrbotten

2011-05-14 |

För nio år sedan tyckte fårfarmaren Åke Wallin till om den svenska rovdjurspolitiken.
I dag konstaterar han att han fick rätt i sitt dystra framtidsscenario.
- Rovdjurspolitiken kostar hundratals miljoner men staten har ändå tappat kontrollen över björnstammen, säger han.

Wallin är rovdjursansvarig för fårägarna i Norrbotten. Tillsammans med dottern Åsa Wallin är han en av länets största fårfarmare med cirka 150 tackor och 220 lamm på gården i Ale. Snart ska djuren släppas på bete.
- Vi har massor av björn runt knutarna och har mist flera får själva. Nu är det några år sedan senaste angreppet. Jag har fått lägga om skötseln totalt för att skydda djuren, bland annat skaffa elstängsel. Men Allan Larsson i Antnäs miste ett flertal får sommaren 2009.