Vargvalpar flyttas nu mellan djurparker i Skandinavien

2011-05-21 |

Nu börjar försöken med att flytta nyfödda vargvalpar mellan skandinaviska djurparker. Nästa vår är tanken att djurparksvalpar ska sättas ut i vilda lyor, något som redan gjorts med goda resultat i Nordamerika.

Men det är ännu för tidigt att göra i Norden, förklarar projektledaren Mats Amundin på Kolmårdens djurpark.
– Dels har man inte någonsin gjort det med vår varg, dominatrasen Canis lupus lupus, sen har man inte testat med så stora åldersskillnader som vi måste räkna med nu. De valpar som föds i djurparker föds senare än de som föds i naturen och det är det vi vill testa, säger han.
Tre norska djurparker ska tillsammans med svenska Nordens Ark, Orsa Björnpark och Järvzoo under några intensiva veckor flytta sammanlagt tolv vargvalpar mellan sig.