Vargen får kungsörnen på vingar

2011-09-19 |

Örnarna i Dalarna växer sig allt starkare tack vare vargen.
Färska rester av slaget vilt är nämligen eftertraktad föda. Till och med mer eftertraktad än köttet vid utfodringsåtlarna vintertid.

snart 30 år har fågelklubbarna i Falun, Leksand och Hedemora kämpat för att rädda och återuppbygga örnstammen. Insatsen har gjort ovärderlig nytta och örnarna växt till sig med besked.
Men fågelklubbarna vill framhålla att de på senare år fått värdefull hjälp av vargen, som lämnar rester av slaget vilt åt örnarna. Det märks tydligt vid åtlarna, som ibland står tomma, fast antalet örnar inte minskar utan hellre blir fler.
- Vargen hjälper helt klart örnarna att klara vintern, säger Kalle Bergström i Falu Fågelklubb, som var med och startade utfordringen vintertid i början på 1980-talet. Och han får medhåll av Per Lindberg, som är ansvarig för örnhållningen i Leksands fågelklubb.