Var är Junselevargen?

2014-03-18 |

Junseletiken och hennes hane verkar ha försvunnit spårlöst. Vargarna har inte synts till på en månad trots att länsstyrelsen försökt hitta dem. Risken finns att de fallit offer för tjuvjakt.

Det har varit skarsnö i området och alltså svårt att finna spår efter vargarna men trots det är det märkligt att de inte kunnat hittats. Inte heller har några samebyar lämnat in rapporter om skador på renar den senaste tiden.

Nu är det nysnö i området och länsstyrelsen i Västernorrland ska göra nya försök att spåra vargarna. Om vargarna ändå inte hittas är det enligt vad länsstyrelsen säger till SVT, dags att på allvar börja fundera på vad som kan ha hänt vargarna.

Vargarna kan ha drunknat eller förolyckats på annat sätt. Men det finns också en risk att de dödats av tjuvjägare. Illegal jakt är ett allvarligt hot mot vargar i dag.

Läs mer om Junselevargen här