Valpar riskerar att bli föräldralösa

2011-01-14 |

I morgon börjar jakten på varg. I Gävleborg är det tre vargar som får skjutas oberoende av kön och ålder, vilket innebär att båda föräldradjuren i en flock kan skjutas bort. Och det är precis vad som hände i det så kallade Amungereviret vid förra årets jakt.

Enligt Naturvårdsverkets beslut så är det alltså tillåtet att skjuta bort ett föräldrapar. Och det ar precis detta som hände i Amungereviret i fjol då tre eller fyra valpar blev föräldralösa.

Tomas Brenelind vid Länsstyrelsen i Gävleborg är den som har undersökt vad som hände med valparna.

Ä Vi har kunnat se att de tre djuren som gick tillsammans och som är ungvargarna slog ett rådjur i början av februari. Sedan har vi sett flera jaktförsök efter älg, och de har också tagit en hare och en räv också, säger Tomar Bernelind.