Två tackor i Västanhede rivna av hund

2010-09-24 |

Två får har skadats så illa av, vad det verkar, en hund att de fick avlivas. Händelsen inträffade vid Västanhede i Bastfallet där fåren gick på bete.

Bengt Johansson har haft 14 tackor på bete vid fädbodvallen i Västanhede under sommaren. För en tid sedan upptäckte han att två av tackorna var illa rivna kring nosen.

Han anmälde händelsen till länsstyrelsen som kom ut och tittade.

Ä Först trodde vi att det kanske var rovdjursangrepp, säger Bengt Johansson. Men sedan flera experter tittat kom man fram till att det troligen var en hund som attackerat fåren.

Han berättar att det just nu är flera jägare som tränar sina hundar i området inför älgjakten. Han har försökt fråga runt i grannskapet men utan resultat.