Två lodjur påkörda på ett par dagar i Örebro län

2010-11-16 |

Tre rådjur och ett lodjur har bara i dag, tisdag, fått sätta livet till i trafiken i Örebro län. Senast i helgen kördes ytterligare ett lodjur ihjäl av en polispatrull.

Då handlade det om en hona med flera ungar. Lodjuret idag kördes på vid bron över Järleån vid riksväg 50. Honan för ett par dagar sedan vid Våtsjötorp mellan Örebro och Karlskoga.

Länstyrelsen har spårat ungarna, som är cirka ett halvår, och konstaterat att de hittills klarat sig utan sin mamma. Men Länstyrelsen kommer låta ungarna vara, under förutsättning att de inte börjar ge sig på tamboskap eller tamdjur.

Per Wedholm, rovdjursansvarig ger inte ungarna så stor chans att överleva, men det kan klara sig säger han.

I snitt dör 2-3 lodjur i trafiken per år i Örebro län. Den kvoten har alltså nåtts på ett par dagar nu.