Tre vargar skjutna under skyddsjakt från helikopter i Jämtland

2012-12-19 |

Tre vargar i två områden sköts under onsdagen i Bergs kommun söder om Östersund. Alla tre hade sedan en vecka en skyddsjaktsdom hängande över sig. De sköts från helikopter.

Först sköts ett vargpar som funnits inom vinterbetesområdet vid Rätan. Senare under dagen sköts ytterligare en varg, en hanvarg som gick i par med en tik i ett område väster om Svenstavik som ligger norr om Rätanområdet.
Paret sköts från helikopter vid Klaxåsnybodarna som ligger sydväst om Rätan i Bergs kommun. Båda var av den gren i populationen som bedöms som inavlade.
Varghanen som sköts vid Flåsjön väster om Svenstavik sköts även den från helikopter. Det finns fortfarande ett skyddsjaktbeslut på tiken i det paret.
Områdena där vargjakterna skedde är vinterbetesområde för Tåssåsens sameby.

Efter dagens jakt är 50 vargar dödade av olika anledningar i Skandinavien hittills i år.