Sydsverige kan ha fått sitt första vargpar

2011-05-21 |

Två vargar sågs av en pensionär vid Emån i Karlshammar förra veckan. Att de var två intresserar länsstyrelsen, eftersom det kan betyda att de ska bilda revir. Inte här dock, verkar det som, antagligen är de nu i Blekinge.
Tiken i paret kan vara den genetisk viktiga från norska Kynna-reviret.

Det var den 10 maj som pensionären, som inte vill vara namngiven, tillsammans med några vänner satt och fiskade vid kraftverket i Karlshammar.
De tittade rakt österut, mot Emån, och fick då se två rådjur komma spankulerandes på en glänta mellan skogarna.
Kort därefter kommer det två vargar och går in i skogen efter rådjuren. Rådjuren kommer nu tillbaka, och den här gången springer de. Ett av rådjuren hoppar till och med ner i Emån och börjar simma.