SvD var på plats under vargjakt utanför Hofors

2011-01-15 |

Efter vargjaktens första dag har jägare skjutit minst 8 vargar av de totalt 20 som får fällas i Sverige i år. I Dalarna och Gävleborg har jakten avblåsts och där kan det redan vara jaktstopp, men i Värmland sköts inte en enda varg.

I södra Dalarna, där SvD:s team är på plats, tog jakten slut vid lunchtid. Det är i Dalarnas södra delområde som vargjakten förlöpt snabbast. I nuläget rapporterar länsstyrelsen i Dalarna att jakten är avlyst sedan tre vargar fällts, och två är påskjutna.

Efter bara några timmar blåstes jakten i hela Dalarnas län av sedan fyra vargar fällts och skott avlossats mot två andra. Totalt får sex vargar skjutas i Dalarna.

Ett av de två påskjutna djuren kunde senare avlivas medan sökandet efter den sista fortsatte. Om det visar sig att den inte träffats kan jakten återupptas.