SRF ifrågasätter LRFs krav på skyddsjakt i Östergötland

2011-08-12 |

Faksimil SRFs regionansvarige Sven-Olov Löfgren vill se en annan lösning än skyddsjakt på de vargar som attackerar får i Östergötland.

Under de senaste månaderna har ett flertal fårbesättningar i länet angripits av vargar. De senaste angreppen skedde i helgen, men inom Rovdjursföreningen i länet anser man ändå inte att vargarna ska få skjutas.

– Det är tråkigt när vi kanske för första gången kan se en föryngring på längre sikt här i Östergötland och det kommer vi att få till slut i alla fall. Så att man måste börja arbeta med den här biten på ett helt annat sätt tycker jag, säger Sven- Olov Löfgren, regionansvarig i föreningen, vars syfte är att värna om de svenska rovdjuren.