Snart dags för vargjakt

2011-01-08 |

Nästa helg inleds årets licensjakt på varg. Två vargar får skjutas i Örebro län i år, förra året var det tre. Redan nu pågår förberedelser inför den här andra licensjakten i Sverige. Både jägare och länsstyrelsens folk är ute i skogarna och spårar, det berättar Christer Moberg som är naturbevakare och besiktningsman hos Länsstyrelsen i Örebro län.

– Det är ju för att veta var vargarna finns och hur det ser ut, om de är intakta par. Det ingår ju i vårat uppdrag att hålla lite koll på var de är, säger Christer Moberg.

Antalet vargar och deras revis är stabilt, även om vargarna hela tiden vandrar omkring.

– Ja, de rör sig. De kan vara lite stilla på något område om de har en nytagen älg eller så. Alfaparet håller koll på sina revirgränser, de går runt och revirmarkerar.