Skyddsjakten återupptas i Grangärde/Nyhammar

2011-07-02 |

Länsstyrelsen i Dalarna har gett klartecken att återuppta en tidigare skyddsjakt på en ungvarg i Grangärde/Nyhammar-trakten som ligger inom Tansenreviret.
Jakten får pågå fram till den 15 juli.

Det tidigare beslutet kom redan i början av maj  efter två tamdjursangrepp och oskyggt beteende från vargen. Bland annat hade en kvinna med hund blivit "förföljd" på nära håll.
Sannolikt är ungvargen som hänger sig kvar i utkanten av reviret ett resultat från vinterns licensjakt då föräldratiken sköts. Efter att hon var borta började föräldrahanen gå mer för sig själv och gick inte tillsamamns med sina fjolårsvalpar mer än sporadiskt. Valparna fick driva omkring utan styrning.
Så vill man kan man säga att skottet som dödade tiken kan innebära ytterligare en vargs död.
Bakom ansökan för skyddsjakten står en fårbonde som fått får tagan i ett hägn.