Skärpta domar för grovt jaktbrott

2014-06-02 |

Båda männen som stått åtalade för att ha plågat och dödat den så kallade Fansen- vargen i Bollnäs har dömts till två års fängelse. Hovrätten skärper alltså Tingsrättens tidigare dom, där den ene mannen friades helt på grund av bristande bevis

Det är nu tre år sedan två män slog ihjäl en ung vargtik på sjön Fansen i Bollnäs kommun. Innan männen krossade vargens huvud med en påk jagade de den med snöskoter och körde över den flera gånger.

En av männen dömdes för grovt jaktbrott av Tingsrätten i Hudiksvall. Han dömdes till ett fängelsestraff på ett år och nio månader. Den andre mannen friades helt eftersom man bland annat inte kunde bevisa att det var just hans skoter som använts för att köra på vargen.

I Hovrätten hördes en skoterexpert och kontakten mellan de två männen har kunnat klarläggas. Den stärkta bevisningen ledde till att Hovrätten skärpte Tingsrättens tidigare dom och dömde båda männen till två års fängelse för grovt jaktbrott.