Så ska den illegala jakten på varg stoppas

2011-05-09 |

Under tre dagar, tisdag - torsdag, kommer ett 90-tal personer att vara samlade i Rovdjurscentrum i Grönklitt för ett seminarium om samverkan mot illegal jakt på stora rovdjur. Deltagarna representerar polisen, Åklagarmyndigheten och andra myndigheter. Koordinator är Världsnaturfonden, WWF.

Frågan om illegal jakt på stora rovdjur har varit ett hett ämne i många år. I mitten av den här månaden kommer riksdagen att ta ställning till ett förslag om försök och förberedelse till grovt jaktbrott ska kriminaliseras. Det har länge varit ett önskemål från rättsvårdande myndigheter och varit med som förslag i de senaste rovdjursutredningarna. En sådan lagändring skulle kunna vara ett viktigt instrument för att förebygga, förhindra och komma åt grova jaktbrott som berör de stora rovdjuren.