Rovdjursstammarna minskar i Sverige

2014-07-08 |

Foto: Peter W Eriksson

Nästan alla rovdjursstammar minskar. Det visar en sammanställning som Svenska Rovdjursföreningen gjort av de senaste inventeringarna av lodjur, björn, och järv. En sannolik orsak till minskningen av björn- och lodjursstammarna är en omfattande jakt under senare år.

De senaste inventeringarna av hur många rovdjur som finns i Sverige visar att rovdjursstammarna minskar. Björnstammen har minskat med 500 björnar på fem år, från 3300 till 2800 björnar mellan 2008 och 2013. Under dessa fem år har drygt 1400 björnar skjutits bara i licensjakt.

Preliminära inventeringsresultat av lodjursstammen den senaste säsongen (2013/14) visar att det nu bara finns hälften så många lodjursföryngringar (honor med ungar) som 2009, även om inventeringarna i södra halvan av landet kan vara något underskattade. Antalet lodjur har minskat från 286 föryngringar 2009 till preliminärt 150 föryngringar i år.

Läs mer i Svenska Rovdjursföreningens pressmeddelande