Polisen i Gävleborg satsade en kväll och natt på naturen

2011-06-14 |

Polisen och länsstyrelsen i Gävleborgs län förstärker sitt samarbete för att förebygga brott i naturen. Till exempel patrullerar man längs länets skogsbilvägar för att förebygga och försöka avslöja eventuell illegal jakt på varg.
Flera personer uppger för Svensk Jakt att de observerat polisens patrull- och civilbilar längs skogsbilvägarna i byn Galven vid ett flertal tillfällen.

– Det finns inget som tyder på att det bedrivs någon tjuvjakt på varg inom Galvenreviret. Men samtidigt vet vi att det i det här länet avlivats en varg vid sjön Fansen och dessutom har vi en karl i Nordhälsingland som samlat 13 000 fåglar och fågelägg illegalt. Det vore blåögt att tro att ingenting händer i våra skogar, säger Sven Lind vid polismyndigheten i Gävleborgs län.
Intressant att konstatera att lokalbefolkningen har ögonen med sig när främmande bilar dyker upp på skogsbilsnätet. Eventuella tjuvjägare borde bli skrämda av detta.