Om Moderaterna får bestämma är licensjakten ett minne blott

2011-09-09 |

Faksimil NWT. Den Moderata delegationen gjorde nerslag i verkligheten, här hos en fårbonde norr om Karlstad.

Den moderate riksdagsledamoten Ulf Berg vill att licensjakten på varg ska slopas helt och hållet.
Det framkom på när Moderaterna i Dalarna bjöd in jägare och naturorganisationer till en hearing i Falun på onsdagen.
- Vi kommer att föreslå andra sätt, avslöjar Ulf Berg från Avesta
- Ett av dem är skyddsjakt.
Denna vecka är de moderata riksdagsmännen Bengt-Anders Johansson, vice ordförande i riksdagens miljö- och jordbruksutskott och Lars Hjälmered , ledamot i samma utskott, på turné i de tre tunga varglänen Värmland, Dalarna och Gävleborg.

Uppdraget är att försöka hitta en väg till en ny samförvaltning av allt vilt, framför allt rovdjuren.
De har fått partistyrelsens uppdrag att komma med konkreta förändringar som förhoppningsvis kan accepteras av alla sidor i den långdragna och tidvis hätska debatten som pågår om våra rovdjur.
Med på turnén är också Lisa Rydberg som är miljöhandläggare hos Moderaterna.

All viltförvaltning
Bengt-Anders Johansson betonar att uppdraget är att titta på all viltförvaltning, inte bara förvaltningen av rovdjuren.
Utan att vara allt för konspiratorisk kan man se turnén som ett misstroende mot Centerns sätt att sköta frågan i Miljö- och Landsbygdsdepartementen. Och när de båda centerministrarna för några veckor sedan meddelade att licensjakten stoppades till vintern och att taket för vargstammen lyftes av började det mullra oroväckande i jägarleden.
Moderaterna tänker nu ta fram en rapport - den ska vara klar i november i år Ä som ska förändra rovdjurspolitiken.

Lyssnade av

På måndagen var Moderaterna i Värmland, onsdag i Dalarna och torsdagen lyssnade man på Gävleborg.
Samtliga dagar var företrädare för jakt, jordbruk och natur inbjudna. Man gjord också nedslag i verkligheten.
I Dalarna besöktes fäboden Arvselsen utanför Malung. Därifrån fick de med sig möjlighet till skyddsjakt redan efter första tamdjursangreppet och att länsstyrelsens borde bekosta skyddsjakten.
Besöket i Värmland inleddes med ett besök hos fårbonden Per Holmgren i norra Karlstad.
Där fick man enligt regiontidningen NWT ett rakt besked: "Det är okej med vargen, bara bönderna får betalt för allt merarbete och alla kostnader".

En politik för alla
Vi vill skapa en rovdjurspolitik som både naturvård och jägare ställer sig bakom är Moderaternas budskap. Man hoppas att den strid som de senaste dagarna blossat upp mellan jägareförbundet och Rovdjursföreningen/WWF/ Naturskyddsföreningen är övergående.
Det som ska ersätta licensjakten för alltid enligt Ulf Berg är en skyddsjakt som kan användas mot vargar
med defekter, vargar som angriper tamdjur och hundar och mot vargar som etablerat sig i områden som har små stammar med bytesdjur.

Färre revir i nuvarande varglän
Personligen vill Ulf Berg se en minskning av antalet vargrevir bland annat Dalarna. En bra nivå enligt Berg är två till tre revir. Han vill se en förvaltningsplan där vargreviren får breda ut sig i hela landet. Han nämner Norrlandskusten och södra Sverige som i dag är tomma på vargrevir.
Redan innan arbetet med en ny förvaltningsplan kommit igång konstaterar Moderaternas lilla utredningsgrupp att det finns brister i nuvarande förvaltningsplan vilket särskilt märks i den konflikt som är förknippad med rovdjuren och då särskilt varg.