Moderaterna vill ha färre vargar i Dalarna

2010-05-03 |

Moderaterna i Dalarna vill ha färre vargar både i länet och i landet totalt. Det framgår av länsförbundets valprogram som presenterades i går.

Dalamoderaterna vill nämligen att ett tak på 150 vargar - mot dagens 210 - införs i Sverige och att jakten bedrivs på ett sådant sätt att antalet vargföryngringar i Dalarna på några års sikt sänks mycket kraftigt.

- Taket vi har i dag är för högt, säger riksdagsmannen Ulf Berg, som själv är jägare, i en kommentar.

Av valprogrammet framgår det med all tydlighet att Dalamoderaterna vill förvalta Sveriges vargstam, som till stor del finns i Dalarna, på ett helt annat sätt än vad fallet är i dag.

Det totala antalet vargar ska bli färre både i Sverige och Dalarna.