LRF vill skyddsjaga vargarna i Östergötland som attackerar får

2011-07-27 |

LRF Östergötland besliutade på extrainkallat styrelsemöte att begöra skyddsjakt på de två vargar som senaste tiden attackerat får i två områden i länet.

Lantbrukarnas Riksförbund har beslutat att ansöka om skyddsjakt på de två vargar som attackerat får i Östergötland i trakten av Finspång samt på Vikbolandet.
Det blir Naturvårdsverket som avgör om det ska bli skyddsjakt på vargarna.

– Vi kommer gå in och ansöka om skyddsjakt på två stycken individer. Det var ett enhälligt beslut, säger Peter Borring, länsordförande, LRF.
Beslutet att ansöka om skyddsjakt på de två vargar som attackerat får i Östergötland vid fem olika tillfällen på kort tid säger Peter Borring är ett sätt att visa sina medlemmar att LRF stöttar dem fullt ut. Men han påpekar att skyddsjakt inte behöver vara det enda alternativet.