Länsstyrelsen kritisk till uppgift om 18 vargar

2010-04-02 |

Hur många vargar finns det i Jangenreviret? Arton, däribland tre löpande tikar, säger folk i området.

– Omöjligt! I så fall vore det en sådan sensation så vi skulle omgående kalla hit forskare, säger Lars Furuholm på länsstyrelsen. Däremot ser det intressant ut i gamla Nyskogareviret. Där kan det vara flera nya revirbildningar på gång.

Enligt uppgift till VF skulle det alltså finnas betydligt fler vargar i Jangenreviret än länsstyrelsen uppgivit. Liknande information har nått Lars Furuholm.

Ä Jag har fått ett anonymt brev där man skriver att det finns 18 vargar där, men eftersom det inte finns någon avsändare så har jag inte kunnat kolla hur man kommit fram till den siffran. Vad jag förstår verkar det som om man kört bil på småvägar i området och räknat spår, men så kan man inte göra. Det blir alldeles för osäkert.