Länsstyrelsen i Dalarna backar - ger tillstånd till skyddsjakt i fäbodsområdet

2012-08-31 |

Det blir skyddsjakt på varg i skogarna norr om Edsviken trots allt.
Efter tre angrepp på får på lika många fäbodar strömmade tre ansökningar om skyddsjakt på varg in till Länsstyrelsen i Dalarna.
Nej sa Länstyrelsen och uppmanade fårägarna att istället hägna in fåren med rovdjursavvisande stängsel.

Men i dag under fredagen sa Länsstyrelsen plötsligt ja till skyddsjakt på varg i Björnåsreviret i trakterna kring Övertänger/Lamborn där vargarna som angripit fäbodsfåren sannolikt hör hemma.
Helomvändingen av Länsstyrelsen beror på att vargarna har följt med fåren som efter attackerna flyttades till hägn när bebodda trakter.
Det heter att i regelerna för skyddsjakt att andra åtgärder först ka prövas innan tillstånd till jakt ges. Länsstyrelsen anser nu att det inte är rimligt att hinna förebygga fortsatta angrepp på fåren.