Länsstyrelsen gör leder åt Sörsjöns vargar

2010-02-26 |

Det är inte bara skidåkare och snöskoteråkare som ska ha uppdragna leder. Nu ska länsstyrelsen försöka med att göra speciella vargleder runt Sörsjön. I kombination med skrämskott, ljuseffekter och störning är tanken att man ska få vargarna att hålla sig borta från byn.

- Vi har stor förståelse för att byborna känner obehag när vargarna rör sig nära bebyggelsen och flera gånger har passerat precis utanför bebodda hus. Nu vill vi försöka ändra vargarnas rörelsemönster. Ett sätt är att dra skoterspår som vargarna kan använda för att ta sig fram i snön, säger miljövårdsdirektör Stig-Åke Svensson vid länsstyrelsen Dalarna.

Boende i Sörsjön och omgivningarna har ansökt om att få skyddsjakt på två av de cirka tio vargar som ingår i Fulufjällsreviret. I nuläget säger Länsstyrelsen nej.