Jordbruksverket öppnar för stängselpengar till södra Sverige

2011-08-12 |

Flera lantbrukare i södra Sverige har den senaste tiden fått sina djur rivna av varg. Mycket tyder nu på att vargen kommer att etablera sig allt längre söderut i landet.

De senaste veckorna har det varit flera vargangrepp i Östergötland. Totalt har 39 får dödats i sju olika attacker. Även i Småland och Halland har man haft vargattacker.
Hittills har man i de här regionerna inte kunnat få ta del av de 40 miljoner kronor som avsatts i Landsbygdsprogrammet för bidrag till rovdjursstängsel. Det har bara gällt för länen i mellersta och norra Sverige.
Men efter den senaste tidens attacker har Jordbruksverket öppnat för att även de södra länen ska kunna få stöd. Det säger Emma Svensson som är handläggare på Jordbruksverket.– Om Östergötland känner att de behöver pengar, har de möjlighet att skicka en förfrågan till oss, så ser vi över den.