Jägare vill döda vargar som stod och tittade

2012-02-03 |

Jaktlag och jaktklubbar i Munkedals och Färgelanda kommuner, samt älghundsförare för eftersök med flera, står gemensamt bakom en ansökan om skyddsjakt på varg.
Hunden som dödades norr om Hedekas i början av året är ett argument.
Ett annat är att två vargar stod och tittade på en passkytt på tio meters håll.

Under 2010 och 2011 genomfördes licensjakt för att tillfälligt begränsa vargstammens tillväxt. Det blev ingen fortsättning 2012 för att EU motsatte sig det. Då talade dåvarande miljöministern Andreas Carlgren om ökad skyddsjakt i stället.
– Därför tror många att det ska bli enkelt att få tillstånd för skyddsjakt. Men det är fortfarande skyddsjakt, vilket innebär att det ska väldigt mycket till för att vi ska kunna bevilja det, säger Anita Bergstedt Söderström, rovdjursansvarig på länsstyrelsen.