Ingen jakt på Ornäsvargarna om delegationsbeslutet gäller

2012-02-01 |

De boende i området Lilla Ornäs, Vassbo och Aspeboda runt sjön Lilla Aspen som ligger norr om riksväg 50 mitt emellan Borlänge och Falun vill ha skyddsjakt på några vargar som uppehållit sig i området under en tid.
Länsstyrelsen sade nej eftersom vargarna inte har orsakat några skador som motiverar att de dödas.

Beslutet har av de boende överklagades till Naturvårdsverket, men även Naturvårdsverket sade nej eftersom inget har hänt.
Länsstyrelserna i varglänen har sedan november 2010 mandat att själva ta besluts i bland annat skyddsjaktsansökningar.
Enligt Länsstyrelsens Henrik Thurfjell är det sannolikt vargar från Gimmenreviret, vars område sträcker sig upp mot Insjön och Sågmyra. Antalet vargar i reviret är två föräldradjur och fyra valpar och möjligen någon ungvarg från 2010. Troligen är det några av de unga vargarna som stannat till runt sjön för att testa jaktlyckan på hjortstammen i området.