Ingen gemensam vargjakt i Rättvik

2010-12-30 |

Det blir ingen gemensam vargjakt inom Rättvik jaktvårdskrets domäner. Åtminstone inte i form av ett initiativ som kretsen tar.

- Däremot hindrar det inte enskilda jägare eller jaktlag från att ändå gå ut och jaga, säger Lars-Erik Kalles, jaktvårdskretsens ordförande.

Vid ett välbesökt möte på tisdagskvällen riktades också mycket skarp kritik mot länsstyrelsen och viltvårdsdelegationen.

Tidigare i december har det stått klart att jägarna i grannskapet, Orsa och Leksand, skulle bojkotta vargjakten som inleds om drygt två veckor, lördag den 15 januari.

Nu sällar sig Rättviks jaktvårdskrets till den skaran. Vid tisdagens möte i Rättvik klargjordes att de inte kommer att ta initiativ till en genemsam jakt inom kretsen. Anledningen är förstås den minskade tilldelning som Naturvårdsverket har tilldelat.