Inga vargvalpar kan placerar i vilda lyor

2013-05-07 |

Allt pekar nu emot att det inte blir någon utsättning av vargvalpar från djurparker till vilda lyor nu i dagarna som var planerat.
Det avslöjade Heléne Lindahl, Naturvårdsverket, som är ansvarig för den genetiska förstärkning hos den svenska vargpopulationen vid ett seminarium med fäbodbrukare i Järsvö på tisdagen.

De två vilda vargtikar i Värmland/Dalarna och Gävleborg som försetts med sändare för att möjliggöra en utsättning har redan fött sina valpar.

Men eftersom ingen av de utsedda djurparkstikarna ännu fött sina valpar har maxtiden på åtta dagars skillnad i ålder mellan vilda och djurparksvalpar redan passerats.

Vilda vargtikar föder runt månadsskiftet april/maj, djurparkstikar något senare. Ett störra urval vilda tikar hade krävts för att hitta passande valpkullar.