Hittills är sex skyddsjakter beviljade

2012-02-09 |

Länsstyrelsen i Dalarna beviljade i dag skyddsjakt på en varg i Älvdalen på samebyn Ruhvten sijtes renbetesmarker efter ansökan från samebyn. Vargen dog redan under torsdagen bara någon timma efter att beslutet var taget.
Vargen fälldes från helikopter.

Vargen har funnits i byns renhjordar en tid och man hade hoppats att den skulle dra vidare och därför har man avvaktat.
Det är sjätte vargen som en varglänsstyrelse gett tillstånd att skyddsjaga hittills i år, en tredjedel av förra årets licensjakt.
Två är hittills skjutna, en i Jämtland förra veckan och i dag en i Älvdalen. Pågående eller öppnade skyddsjakter är Fensbol i Värmland och Skultuna i Västmanland (2).