Hela reviret sköts bort

2011-01-16 |

Länets första varg sköts i Råhällan i Ockelbo i går vid 10.30. Två timmar senare sköts en varg till i samma område. Och det betyder att hela reviret är borta.

– Känns bra, nu vågar de som bor här vara ute i skogen igen, sa skytten efteråt.

GD var med när Roland Näslund från länsstyrelsen i början av vintern konstaterade att ett nytt vargrevir bildats i trakten kring Medskogssjön i Ockelbo.

Tydliga tecken visade att en hona och en hane bildat par och markerade för ett gemensamt revir.

I hela landet sköts närapå hälften av årets jaktkvot redan den första dagen. När jakten avbröts på lördagen hade minst åtta vargar skjutits och jakten avlysts även i Dalarnas län.