Hälsingepolitiker har fått nog av vargar

2011-05-09 |

Helst ingen varg alls eller åtminstone en kraftigt reducerad stam.
Det är vad Moderaterna, Kristdemokraterna, Centern och Folkpartiet i Bollnäs och Ovanåker kräver i en skrivelse till regeringen.
– Nu har vi fått mer än nog, skriver de.

Vargens existens fortsätter att vara en het fråga. Nu har lokala representanter för de fyra majoritetspartierna i riksdagen tröttnat. De har gjort gemensam aktion med LRF och Svenska Jägareförbundet Bollnäs.
Mest irriterad verkade gruppen vara för att besluten om vargstammen tas i Stockholm, långt bort från både varg och landsbygd. Besvikelsen är också stor över att regeringen inte upprätthåller riksdagsbeslutet att vargpopulationen inte ska överstiga 210 vargar.