Genetiker: - Flytta inte landets viktigaste vargpar

2011-11-15 |

Foto: Naturvårdsverket. I mars flyttades den finsryska vargtiken från Härjedalen ner tlll Kilsbergen väster omnordväst om Örebro. Efter drygt en månad var on tillbaka ii Härjedalen.

Dag Lindgren, pensionerad professor i skogsgenetik, ger Naturvårdsverket bakläxa och menar att vargparet nära Idre sameby i-n-t-e ska flyttas.
– Jag gissar att chansen att de får en valpkull till våren, vilket är målet, kanske halveras vid en flytt, säger han till Dalarnas Tidningar.

Lindgren, genetikprofessor i Umeå, anser att den finskryska vargtiken ska få stanna tillsammans med sin hane.
Ä Risken att vargflytten misslyckas är stor. Sövning som utförs i samband med flytten dödar ibland vargar, det hände ganska nyligen med två genetiskt värdefulla vargar från Galvenreviret som skulle märkas.