Fyra vargar dödade i Skandinavien i oktober - två av dem skadesköts

2012-10-22 |

För två veckor sedan skadesköt en norsk älgjägaren i varg i Stor-Elvdal i norska grannlänet Hedmark, den återfanns aldrig och är nu avräknad licensens fyra vargar.
I onsdags sköts en hanvarg i norska Engerdal i ett område som ligger rakt väster om Idre.
I dag söndag 21 oktober skadesköts en varg i norska Åmot nära Elverum. Vargen försvann i mörkret men eftersöket återupptas på måndagen. Även denna varg är nu avräknad från licensen.
På söndagen sköts också en varg i svenska Ockelbo där det sedan september pågått skyddsjakt på den närgångna varg som funnit nordväst om Ockelbo sedan i juni.
Bland annat har den rivit några får och tagit en liten sällskapshund som befann sig ensam på en gårdsplan.
Fyra vargar döda och skadeskjutna betyder att det sedan 1 januari i år dödats 37 vargar i Skandinavien.