Fyra vargangrepp i Dalarna ersätts med nära 70 000 kronor.

2011-10-27 |

Fyra djurägare i Dalarna får dela på nära 70 000 kronor för skadade eller dödade djur i attacker från varg.
Beslutet har tagits av Länsstyrelsen och gäller två hundar och två fårgrupper.

En vargdödad hund från Linghed i Falu kommun ersätts med 20 000 kronor. Angreppet skedde i slutet av september.
En skadad fågelhund från Sörsjön får 7 465 kronor i ersättning. Attacken skedde i Rötmorkölen lite norr om Sörsjön.
17 dödade får i början av oktober i Insjön ersätts med 37 200 kronor. Sju lamm ersätts med 1 200 kronor styck och tio tackor med 2 500 kronor styck.
I slutet av september dödade varg en tacka och ett lamm i Momyckelberget i Malung. Enligt ovan ersättningsnivå får ägaren 3 700 kronor.