Forskare slår larm: Övervikt av jägare i vargbeslutsdelegationer

2012-01-24 |

Viltförvaltningsdelegationerna är de instanser som beslutar om skyddsjakten av varg och andra rovdjur. En ny undersökning från Luleå universitet visar att jaktintresset är överrepresenterat i delegationer i flera län där varg- och rovdjursjakt är en het fråga.

Statsvetaren Simon Matti är forskare vid Luleå tekniska universitet och han arbetar med undersökningen där delegationsrepresentanterna själva fått svara på frågor om sina åsikter. Undersökningen gäller tre län; två från det norra förvaltningsområdet och ett från det mellersta.

– Av de individer som ingår i delegationerna och som sitter som representanter för andra intressen så är det en ganska stor del som också räknar sig själva som jägare. På papperet representerar de annat, både politiker- och sak- och ägarintressen, berättar Simon Matti.