Fler protesterar mot finsk-ryskans etablering i Junseleområdet

2012-11-16 |

Det är inte bara samerna med renbete i Västernorrland som motsätter sig den finsk-ryska vargtikens etablering i Junseleområdet.

Även medlemmar i LRF Västernorrland och andra boende i området ifrågasätter att vargtiken ska få etablera ett revir tillsammans med hanen hon går tillsammans med.
Enligt P4 Västernorrland vill LRF Västernorrland ha ett samråd med de landsbygdsbor, djurägare och företagare som är berörda av vargetableringen. LRF vill att Naturvårdsverket snarast tar initiativ till ett sådant.
Naturvårdsverket har med Regeringen i ryggen beslutat att vargparet inte får röras utan skall ges möjlighet att gå kvar i området över  vintern och om möjligt föda en genetisk viktig valpkull i vår. Valparna ska tas undan och placeras ut hos tikar i Mellansverige som har egna valpar.

Troligen kommer vargparet i Junselereviret att avlivas sedan valparna fötts och flyttats.