Drunknat hunddjur i norra Karlstad var varg

2012-06-21 |

Det döda hunddjur som hittades i sjön Östra Örten i slutet av maj var en varg. SVA bedömer den som en ungvarg.
Vargen som var i stark förruttnelse upptäcktes av en privatperson nära stranden vid Älvsbacka som ligger i norra delen av Karlstads kommun. Området ingår i Brattforsreviret.

Så nu kan polisen i Värmland skriva av den förundersökning om misstanke om grovt jaktbrott som rutinmässigt upprättas då ett skyddat djur omotiverat hittas dött.
Bedömningen är att vargen drunknat när den gått på isen dom var osäker till och från under vintern.
För någon månad sedan hittades en annan varg i ett tjärn i Filipstad på gränsen till Hällefors. Den vargen hade också drunknat. På inte något av djuren har man kunnat finna yttre eller inre skador på kroppen som talar om annat än drunkning.