Djurparksvalpar ser ut att bli räddningen för den svenska vargstammen

2011-06-29 |

Försöket att stärka vargstammen genom att flytta valpar mellan de svenska djurparkerna har fungerat över förväntan, enligt en ny rapport. De första resultaten tyder på att det är möjligt att sätta ut djurparksvalpar bland vilda vargar nästa år.

– Det har gått väldigt, väldigt bra här, säger Pernilla Thalin som är djurparkschef vid Orsa Grönklitt.

– Alla valpar lever och mår bra. De har också gått upp lika mycket i vikt.

I slutet på maj födde en varghona i Orsa Grönklitts inhägnade park sex valpar. Kort efter att det fick hon sällskap av två nya valpar från Nordens Ark. I det här experimentet, där två svenska och två norska djurparker är inblandade, är nämligen tanken att man ska kolla på hur det går att flytta vargvalpar från en kull till en annan. Svaret på den frågan är alltså att det går bra.