Dalacentern kräver stopp på 210 vargar

2010-08-14 |

- Vi anser inte att vi kan gå längre än 210 vargar i landet. Det etappmålet ska omvandlas till ett maxtak. Det säger Mikael Thalin i Centerpartiet i Dalarna. I Dalarna vill partiet inte ha fler än 20-30 vargar. Här vill Dalacentern minska antalet vargföryngringar från sju-åtta till två-tre.

Vidare vill Dalacentern att vargjakten ska permanentas och att licensjakten på björn och lo fortsätter. Dalapolitikerna får stöd på riksdagsnivå.

- Jag har stor förståelse för den frustration som folk känt och känner här, säger Åke Sandström, Centerpartiets talesman i jaktfrågor.

Han och riksdagskollegan Kenneth Johansson lovar att driva vargfrågan på riksnivå och försöka påverka departementet.