Björnjägarna i Jämtland vill skjuta ytterligare 30 björnar

2011-09-21 |

I mitten av förra veckan tog björnjakten slut i Jämtland. Samtliga 90 björnar var fällda.
Och som rovdjur.se förutspådde, att det snart skulle komma en ansökan för ytterligare björnar, har Jägareförbundet nu ansökt hos Länsstyrelsen om utökad licens.

Jägareförbundet Mitt Norrland vill ha licens för ytterligare 30 björnar.
För att uppnå Viltförvaltningsdelegationens mål om minskad björnstam i länet är jägarnas motivering. Ett mål som alltså den jägardomninerade Viltförvaltningsdelegation satt upp.
Alla björnlän har skjutit fullt, Värmland sköt sin andra och sista björn på tisdagen. Norrbotten är enda länet som har björnar kvar på licensen. Återstår 24 björnar av licensens 72.
Även Dalajägarna har ansökt om en utökad kvot.