Bara en valp kvar från Tiveden

2014-07-02 |

Efter att ytterligare en genetiskt viktig vargvalp blivit skjuten återstår nu bara en av de ursprungligen fem valparna från förra årets i Tivedenkull.

Denna valp sköts i Norge, i Oppland fylke, den 15 maj i år. I Norge analyseras rovdjuren efter att de skjutits och nu har undersökning skett av den aktuella vargen.

Valpen härstammar från det genetiskt viktiga vargpar från Norrbotten som
flyttades till Tiveden 2013. Naturvårdsverket och regeringen hävdar att
Tivedenvargarnas gener skulle kunna minska inaveln i vargstammen och på
så vis ge möjlighet till att skjuta ner vargstammen till en extremt låg
nivå. Men för att Tivedenvalparna ska kunna minska inaveln måste de själva få valpar.

Från början var valparna fem. En verkar ha försvunnit sin första vinter och två har blivit skjutna i skyddsjakt. När ytterligare en valp nu skjutits återstår bara en valp från förra årets kull.