Att leva med hund i vargrevir - föreläsningsturné i Dalarna med Tobias Gustavsson

2013-04-14 |

Med början i dag tisdag kommer etologen och hundinstruktören Tobias Gustavsson till Dalarna denna vecka för en miniturné. Det blir tre kvällsföreläsningar under lika många dagar.
Det handlar om en av de mest kontroversiella frågorna i den eviga vargdiskussionen - går det att leva med hund i vargrevir?

Det fina med föreläsningsturnén är att den är gratis och vänder sig till alla intresserade oavsett du har hund eller inte.
Rubriken på föreläsningen är: "Att leva med hund i vargrevir".
Tobias lever själv med hundar i vargrevir vilket borgar för att han vet vad han talar om.
Men framför allt arbetar han vid forskningsprojektet – Arbetande hundar, SLU på Grimsö Forskningsstation samt vid SWDI - Scandinavian Working Dog Institute. I projektet forskar man på användning, träning och utveckling av olika typer av arbetande hundar.
Han har de senaste åren främst arbetat med frågor som rör hundar och stora rovdjur. Bland annat ansvarar han för planering, utbildning och utveckling av de statliga tjänstehundekipagen inom rovdjursförvaltningen i Sverige. Sedan 2011 utbildar han även tjänstehundekipagen i SNO (Norska statens rovdjursförvaltning). Han konsulteras även flitigt inom andra delar av hundtjänsten såsom spår- och specialsökprojekt både i Sverige och i andra länder.

Så här ser turnén ut:
Tisdag 16 april kl 18.30 Ludvika - Gräsberg Folkets hus
Onsdag 17 april kl 18.30 Siljansnäs - Naturum Dalarna
Torsdag 18 april kl 18.30 Sälen - Lärcentrum

Turnén är ett samarrangemang mellan Svensk Rovdjursföreningen, Länsstyrelsen i Dalarna, Studiefrämjandet och Naturum Dalarna.
Välkomna till en kan vi lova intressant kväll. Avsätt 2,5 timmar så du kan lyssna dig genom hela föreläsningen.