Älgjägare dödade varg i Värmland

2010-10-30 |

Ett jaktlag har skjutit en varg i Värmland under lördagsmorgonen. Vargen attackerade en hund – varpå en älgjägare öppnade eld och dödade djuret.

– Det kan handla om grovt jaktbrott och ska utredas, säger Bjarne Andersson, länsvakthavande vid polisen i Värmland.

Larmet inkom klockan 11 när vice jaktledaren slog larm. Jaktlaget var ute på älgjakt i skogarna vid Stöllet när en varg ska ha dykt upp och jagat ifatt en hund. En av jägarna sköt ihjäl vargen. Hunden klarade sig oskadd.

Ä En varg har skjutits i samband med att den ska ha jagat i fatt en hund under jakt. En patrull är på på väg dit nu, säger Bjarne Andersson, länsvakthavande befäl vid polisen i Värmland.

Enligt polisen kan det handla om brott och anmälan om grovt jaktbrott har skrivits.