11 får dödade av varg söder om Alfta

2012-08-26 |

Södra kyrkbyn söder om Alfta hade besök av varg under söndagen

En varg dödade och skadade 11 får på söndag förmiddag i Södra kyrkbyn i Alfta i Hälsingland.
Det var grannar som larmade fårens ägare sedan de mött en varg på vägen helt nära fårhagen där nära 100 får gick.

När ägaren kom till platsen hittades fem döda får och lam, och sex får som var så skadade att det inte fanns annan möjlighet än att avliva dem.
Fåren har nu flyttats närmare bostadshuset för att man lättare ska kunna hålla dem under uppsikt.

Fårhagen var inte stängslad med rovdjursavvisande stängsel. Under söndagen sattes ett s k akutstängsel upp runt hagen dit de överlevande fåren flyttades. Det är alltid en möjlighet att vargen kommer tillbaka någon av de följande dygnen efter en ut vargens synpunkt lyckad attack.

Även i våras dödades får inte långt från Alfta.