10 lodjur ska höstjagas i Västerbotten för att skydda renar

2012-10-31 |

Länsstyrelsen i Västerbotten har tagit beslut om skyddsjakt på tio (10) lodjur i två olika områden. Ett området omfattar hela Åsele kommun och det andra området omfattar delar av Storuman, Sorsele och Vilhelmina kommuner.

Länsstyrelsen har beslutat om höstjakt efter lodjur för att förebygga skador för rennäringen.
Reglerna kring jakten är väldigt lika de för licensjakt efter lodjur på våren.
En viktig skillnad är däremot att endast ensamma vuxna djur får jagas och för detta krävs spårsnö.
Ett krav på genomförd bakspårning innan jakten får påbörjas är nödvändig för att säkerställa att det faktiskt är ett ensamt lodjur som jagas.