10 får dödade i Bergslagen

2012-07-03 |

Varg angrepp i helgen en fårbesättning i Östanbergshyttan som ligger på andra sidan Norasjön från Nora räknat.
Hägnet som är av traditionell typ kompletterat med taggtråd överst.

Nätet är i dåligt skick enligt Länsstyrelsens besiktning. Dessutom är hägnet öppet mot Järleån som hägnet ligger utefter. Och där har sannolikt vargen tagit sig in.
Tre tackor dödades direkt och fyra fick avlivas . Tre tackor saknas.
Totalt fanns 38 tackor i hägnet.

Det här är den tionde attacken på får i år i Sverige. Sammanlagt har varg tagit 74 får hittills, två vargar har skjutits i samband med attacker med stöd av §28. Inget hägn har varit hägnat med godkänt rovdjursavvisande stängsel.